IMADŁO FSC



I. OGÓLNE INFORMACJE O IMADLE FSC


Imadło FSC jest profesjonalnym uchwytem mocującym nartę, ułatwiającym wykonywanie prac związanych z serwisowaniem krawędzi i ślizgów nart zjazdowych z zamontowanymi wiązaniami narciarskimi.

Konstrukcja Imadła FSC sprawia, że jest ono przyrządem:
- przenośnym, łatwym do zamontowania zarówno w warunkach warsztatowych, jak i domowych (w zależności od zastosowanych ścisków możliwy jest montaż imadła m.in. na blatach stołów, parapetach okiennych, poręczach i balustradach)
- dostosowanym do nart każdej długości oraz rozstawu wiązań od 245 mm do 370 mm, - umożliwiającym łatwe i szybkie dostosowanie położenia serwisowanej narty do indywidualnych preferencji użytkownika
- nadającym stabilną pozycję minimalizującą sprężyste odkształcanie się narty podczas jej serwisowania.
Aby w pełni wykorzystać wszystkie zalety Imadła FSC i osiągnąć wysoką jakość wykonywanych prac serwisowych prosimy o zapoznanie się z opisanymi w dalszej części:
- konstrukcją imadła
- zasadami montażu i użytkowania imadła
- praktycznymi radami dotyczącymi serwisowania nart oraz stosowanie zaleceń podanych w niniejszej instrukcji.

II. KONSTRUKCJA IMADŁA FSC

Poniżej (rys. 1) przedstawiono widok imadła od tyłu.

UWAGA !

Imadło pokazane jest od tyłu ( jest ustawione na stole uchwytami w kierunku " na blat".) W rzeczywistości należy je zamontować z uchwytami skierowanymi do serwisującego i wystającymi przed krawędź stołu, czyli obrócić je w poziomie o 180 stopni.

(135kB)
imadło FSC rys1

Części składowe imadła FSC

1. Uchwyty stanowiące podstawę imadła - 2 szt.
Są to elementy wykonane ze stopu aluminiowego PA6. Służą do zamocowania przyrządu do podłoża (blat, parapet itp.). Mocowanie odbywa się za pomocą ścisków obejmujących podstawę elementu i podłoże (ściski nie stanowią wyposażenia imadła).

2. Rura - 1 szt.
Jest to element imadła, na którym montowane są pozostałe części. Wykonana jest ze stali nierdzewnej o średnicy 30mm i grubości ścianki 2mm. Zaślepiona jest obustronnie korkami wykonanymi z tworzywa sztucznego

3. Uchwyt "buta serwisowego" - 1 szt.
Jest to element wykonany ze stopu aluminiowego PA6. Służy do mocowania "buta serwisowego".

4. "But serwisowy" - 1 szt.
Jest to element wykonany ze stopu aluminiowego PA38 oraz mrozoodpornego tworzywa sztucznego PE. Jest to jeden z elementów mocujących nartę, wykorzystujący w tym celu wiązanie narciarskie. "But serwisowy" posiada regulację długości w zakresie od 245mm do 370mm.

5. Uchwyty podpierające nartę - 2 szt.
Są to elementy wykonane ze stopu aluminiowego PA6. Służą one do podparcia i unieruchomienia przodu i tyłu narty. W celu zabezpieczenia narty przed zarysowaniem uchwyty posiadają łoża wykonane z gumy olejoodpornej. Ponadto uchwyty wyposażone są w wyciągane kołki oporowe podpierające nartę znajdującą się w pozycji skośnej. Kołki wykonane są ze stali nierdzewnej osłoniętej gumą olejoodporną.

Połączenia poszczególnych elementów imadła oraz regulacja długości "buta serwisowego" realizowane są przy pomocy zacisków mimośrodowych.

III. MONTAŻ IMADŁA

Przed rozpoczęciem montażu elementów imadła należy zapoznać się z zasadami używania zacisków mimośrodowych. Zaciski mimośrodowe mocujące poszczególne elementy imadła na rurze (2) dokręcamy w pozycji zamkniętej do momentu, gdy uchwyt na rurze przy próbie obrotu będzie stawiał mocny opór. Przy tej głębokości wkręcenia zacisk jest odpowiednio ustawiony, a jego luzowanie i powtórne zaciskanie należy wykonywać przy pomocy dźwigni mimośrodowej.

Kolejność montażu:

1. Na rurę (2) założyć uchwyt buta serwisowego (3). Uchwyt (3) ustawić w połowie długości rury (2) i unieruchomić zaciskiem mimośrodowym.

2. Na rurę (2) założyć po obu stronach uchwytu buta serwisowego (3) uchwyty stanowiące podstawę imadła (1). Zaciski mimośrodowe uchwytu (3) i uchwytów (1) powinny być skierowane w przeciwnych kierunkach.

3. Ustawić montowane imadło na podłożu, do którego ma być zamocowane. Ustawić uchwyty (1) by przylegały do podłoża, unieruchomić je zaciskami mimośrodowymi, zamocować przy pomocy ścisków do podłoża.

4. Na rurę (2) założyć po obu stronach uchwytów (1) uchwyty podpierające nartę.

5. Ustawić długość "buta serwisowego" (4) poprzez wsunięcie lub wysunięcie polietylenowego suwaka (ustawiona długość powinna odpowiadać długości podeszwy skorupy buta narciarskiego, do którego ustawione jest wiązanie. Unieruchomić suwak zaciskiem mimośrodowym.

6. Umieścić but serwisowy (4) w wiązaniu i zamknąć je ręcznie (niedopuszczalne jest wbijanie nogą "buta" w wiązanie).

7. Ustawić podpórki narty (5) tak by rozstaw między nimi był o 30-40 cm krótszy od długości narty, a podpórki były ustawione poziomo.

8. Położyć na podpórkach (5) nartę z zamontowanym w niej butem (4) i ustalić właściwe położenie uchwytu do mocowania buta(3).

9. Wsunąć element mocujący but (4) pomiędzy podkładki uchwytu buta (3) i unieruchomić go zaciskiem mimośrodowym.

Imadło pozwala na obrót (zmianę kąta ustawienia) narty. W tym celu luzujemy jeden zacisk mimośrodowy na uchwycie stanowiącym podstawę imadła. Następnie podtrzymując nartę, luzujemy drugi zacisk i ustawiamy odpowiednie położenie narty. Zaciskamy oba uchwyty.

(108kB)
imadło FSC rys2
Widok imadła od strony zacisków (odwrócone tyłem)






Miejsce wkładania kołków blokujących nartę podczas ostrzenia krawędzi

© Mariusz Ciszak